вівторок, 14 січня 2020 р.


                   
Просвітницький тренінг «Формула успіху»
Мета: формування загальної готовності старшокласників до професійного самовизначення, активізація проблеми вибору професії, підвищення рівня поінформованості учнів про світ професій, формування навичок користування формулою вибору професії «Хочу, можу, треба», популяризація робітничих професій.

Очікувані результати:
·             сформований інтерес учнів до самостійного вибору майбутньої професії на основі індивідуальних властивостей, схильностей, здібностей та вимог до сучасного ринку праці;
·             високий рівень усвідомленості учнів у виборі майбутньої професії;
·             високий рівень поінформованості учасників щодо різноманіття робітничих професій;
·             об’єктивність в оцінюванні вибору майбутньої професії.

Організація тренінгу:
Тривалість тренінгу – 2 години.
Цільова група: учні 8-10 класів закладів загальної середньої освіти.
Кількість учнів в групі: 15-17 осіб.
Тренінг включає такі елементи: привітання-знайомство, розминку, основний зміст заняття, рефлексія.

Умови проведення та матеріальне забезпечення тренінгу:
Аудиторія площею 25-30 м2, стільці (15-17),  розміщені у формі кола, комп’ютер (ноутбук), проектор, фліпчарт, ручки, маркери, ватмани, м’яч, смайли з переліком очікувань, плакат з усмішкою, картки (порожні і заповнені), плакат-схема «Формула вибору професії», відеоролик.


Тематичний план тренінгу

№ з/п
Зміст тренінгу
Орієнтовна тривалість (хв.)
Ресурсне забепечення

Вступна частина


1
Вступне слово тренера, вирішення організаційних питань
5

2
Вправа «Снігова куля»
10
М’яч 
3
Прийняття правил роботи групи
5
Фліпчарт, заготовлені правила, фломастер
4
Вправа «Очікування»
10
Фліпчарт, смайли з переліком очікувань, плакат з усмішкою

Основна частина


5
Притча про селянина, в якого зламався трактор
5

6
Інформаційне повідомлення про світ професій
10

7
Вправа «Професії най-най…»
10
Фліпчарт
8
Вправа «Вгадай професію»
5

9
Руханка «Мокрий собака»
5

10
Вправа «Гра в лотерею»
15
Картки (порожні і заповнені), ручки
11
Вправа «Формула вибору професії»
10
Плакат-схема «Формула вибору професії»
12
Вправа «Рейтинг помилок»
15
Список «Помилки при виборі професії»
13
Інформаційний блок «Престижність робітничої професії» з переглядом відеоролику
15
Відеоролик
14
Підведення підсумків
10



МОЖУ


ТРЕБА


ХОЧУ
 

Хід заняття

I. Вступна частина

Вступне слово тренера (презентація тими тренінгу) (5 хв.)
Тренер: Доброго дня! Мене звати….. Наша зустріч сьогодні не є випадковою, оскільки визначити своє місце в житті і не помилитися, знайти відповіді на запитання: «ким бути?», «де працювати?», «з ким працювати?», - надзвичайно складно. Бувають випадки, коли ми перериваємо навчання на третьому курсі і розуміємо, що ця справа не моя. Або, попрацювавши декілька років, ми залишаємо роботу, зрозумівши, що вона нам не подобається. Однак час буде втрачено і розчарувань багато. Свідомо обрана професія допомагає людині реалізуватися у всіх сенсах життя.
 Людина щоденно знаходиться перед необхідністю вибору, однак вибір професії є одним з найважливіших, оскільки від нього залежить ваше майбутнє.
Звичайно, готових рецептів по вибору професії вам ніхто не дасть, оскільки їх просто не існує. Кожна людина є ковалем власного щастя. Але певні рекомендації і поради можуть стати вам у пригоді.
Отже, протягом найближчого часу під час тренінгу ми наблизимося до питань, які кожен з вас ставив собі: «ким бути?», «де працювати?», «з ким працювати?», «робітнича професія або…?». Тема тренінгу звучить так: «Формула успіху».
Вправа «Снігова куля» (7 хв.) (або будь-яка інша вправа на знайомство)
Мета: збір первинної інформації про учасників тренінгу, знайомство з їх інтересами.
Матеріали: м’яч (або інший предмет, який можна передавати з рук в руки)
Тренер кидає першому учаснику м’яч і пропонує назвати своє ім’я та бажану професію на першу літеру свого імені.
Прийняття правил роботи групи (5 хв.)
Мета: виробити правила роботи групи для ефективності її функціонування
Матеріали: фліпчарт/дошка (або заготовлені правила на ватмані/дошці), фломастер/крейда
Ведучий пропонує визначити учасникам правила роботи в групі, яких всі повинні дотримуватися. Групі пропонується перелік правил-принципів, які учасники приймають чи не приймають. Якщо правило прийняте, то воно записується на дошці. Учасники можуть доповнювати перелік правил своїми:
1. «Я-висловлювання». Для відвертого спілкування під час занять необхідно відмовитись від безособового мовлення, яке допомагає приховувати власну позицію і, тим самим, уникати її усвідомлення. Тому ми змінюємо висловлювання типу: «Більшість людей вважає, що…» - на таке: «Я вважаю, що…» тощо. Це передбачає відмову від безадресних суджень про інших.
2. Правило «вільної руки».
3. Конфіденційність. Все особисте, що відбувається під час занять, ні в якому разі не розголошується. Учасники повинні бути впевнені в тому, що ніхто не розповість про їх переживання, про те, чим вони поділилась. Це допомагає бути щирими та сприяє саморозкриттю. Всі учасники повинні довіряти один одному і групі в цілому.
4. Спілкування за принципом «тут і тепер». Важливо вміти говорити про свої актуальні відчуття і думки. Розвинена рефлексія допомагає людині бути самокритичною, краще пізнавати себе і власні особистісні особливості, а також розуміти стани інших членів групи. Тому під час занять всі говорять про те, що турбує їх саме зараз, і обговорюють те, що відбувається з ними у групі.
5. Повага до того, хто говорить. Коли висловлюється хтось із учасників, ми його уважно слухаємо, даючи можливість сказати те, що він бажає. Не критикуємо і визнаємо право на висловлювання власної думки. Правило передбачає неможливість переривати того, хто говорить.
6. Неприпустимість безпосередніх оцінок людини. Під час обговорення того, що відбувається, ми оцінюємо не учасника, а лише його дії і поведінку. Ми не використовуємо висловлювання типу: «Ти мені не подобаєшся», а говоримо: «Мені не подобається твоя манера спілкування».
7. Телефон – на режим «вібро».

Варіант вправи: тренер вислуховує пропозиції і узагальнює їх, попередньо заготовленими правилами.

Вправа «Очікування» (10 хв.)
Мета: визначити очікування учасників, окреслити основні напрями подальшої роботи.
Матеріали: смайли з переліком очікувань: «Дізнатися більше про світ професій», «Користування формулою вбору професії», «Дізнатися про майбутню професію», «Навіщо вибирати професію з юності?» тощо (можна виготовити порожні смайлики, на яких учасники самостійно напишуть свої очікування); плакат з усмішкою; фліпчарт.
Учасникам пропонується обрати із запропонованих смайликів той (або декілька), який відповідає їх очікуванням (або написати) і прикріпити на макеті смайлика.

II.      Основна частина

Притча про селянина, в якого зламався трактор (5 хв.)
Мета: навчити учнів об’єктивно оцінювати професію.
Тренер: У селянина зламався трактор. Усі спроби полагодити машину були марними. Нарешті він покликав фахівця. Той оглянув трактор, спробував, як діє стартер, підняв капот і все ретельно перевірив. Потім узяв молоток, один раз ударив по мотору і привів його у дію. Мотор заторохтів, начебто і не був зіпсований. Коли майстер подав селянину рахунок, той здивовано поглянувши на нього, обурився:
«Як, ти хочеш 1000гривень  тільки за один удар молотком!?»
«Дорогий друже, - сказав майстер, - за удар молотком я порахував тільки одну гривню, а 999 гривень я повинен взяти з тебе за мої знання, завдяки яким я зміг зробити цей удар по потрібному місцю».
      Висновок: кожна людина повинна бути на своєму місці. Лише знаходячись на «своєму» місці людина є корисною не тільки собі, а й оточенню.

Інформаційне повідомлення про світ професій (10 хв.)
Сесія питань-відповідей:
-        Що таке професія? Спеціальність?
Професія в перекладі з латинської означає «оголошую свою справу». У тлумачному словнику дається таке визначення: «Професія – це рід трудової діяльності, що вимагає відповідної підготовки і є для будь-кого основним джерелом існування». Це вид зайнятості, діяльності, який потребує відповідних знань, навичок, кваліфікації. Наприклад, професії: кондитер, швачка, штукатур, кравець, машиніст крана автомобільного, оператор поштового зв’язку.
Спеціальність – це комплекс набутих людиною знань і практичних навичок, що дає їй можливість займатися певним родом занять у якійсь галузі діяльності.
Спеціальність - вид занять в рамках однієї професії.
-        Чи знаєте, скільки професій існує у світі?
У світі існує понад 40 000 професій, щороку з’являється близько 500 нових професій, майже 1000 щороку втрачають свою актуальність.
-        Скільки робітничих професій в нашому регіоні?
 У нашому регіоні існує 65 робітничих професій.

Гра «Професії най-най…» (10 хв.)
Мета: підвищити рівень поінформованості учасників з професій, які є затребуваними, втрачають важливість, завжди потрібні, будуть актуальними у майбутньому.
Матеріали: ватмани, маркери.
Учні, як ви думаєте, що буде, якщо всі кондитерські фабрики світу потроять випуск продукції, і всі магазини будуть забиті цукерками та солодощами? (Варіанти відповідей: Ці продукти дуже важко продати, вони почнуть псуватися, пропадуть, і як наслідок, пропаде чиясь праця, гроші, прибуток …)
 Так само і на ринку праці. Якщо якихось фахівців випускають більше, ніж потрібно, вони не можуть знайти роботу, настає безробіття. Професія, спеціальність, кваліфікація – це те, що продає людина на ринку праці. Час від часу одні професії та спеціальності стають дуже потрібними, затребуваними, інші втрачають свої позиції, а треті взагалі йдуть в минуле.
Пропоную вам скласти списки таких професій. Для цього об’єднаємося  в 4 групи. Перша группа буде складати список «Найбільш затребувані робітничі професії»; друга группа - «Забуті професії» (втратили актуальність); третя група - «Професії, які завжди потрібні»; четверта руппа - «Професії майбутнього». Кожна група презентує свої напрацювання.
Підсумок:
Наведу 10 найбільш затребуваних професій в нашому регіоні: водій автотранспортних засобів, електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування, слюсар-електрик з ремонту електроустаткування, електрогазозварник, швачка, слюсар-ремонтник, тракторист, електромонтер з експлуатації розподільних мереж, кухар, електрозварник ручного зварювання.
Забуті професії (втрачають актуальність): конюх, камердинер, ключник, лимар, сажотрус, бондар, листоноша, касир, оператор комп’ютерного набору тощо.;
Професії, які завжди потрібні: лікар, учитель, двірник, будівельник, водій, перукар, міліціонер, пекар, хлібороб, кухар, слюсар-сантехнік і т. д.;
Професії майбутнього: ІТ-генетик, менеджер космотуризму, дизайнер емоцій, дизайнер віртуальних світів, архітектор живих систем.
Звичайно, ми тут перелічили не всі професії. Їх у світі, як я вже говорила, близько 40 000. Але, вибираючи собі спеціальність, ми орієнтуємося не на весь світ, а на те суспільство, яке нас оточує, на країну, в якій живемо.

Вправа «Вгадай професію» (5 хв.)
Мета: підвищити рівень орієнтації в світі професійної праці, краще пізнати особливості професій, пов’язаних з престижністю.
1.                                Тренер пропонує незвичайні характеристики професій.
2.                                Учасники повинні назвати професію, яка відповідає даній характеристиці.
3.                                Обговорення результатів вправи:
-    як ви визначили, що дана професія так характеризується?
-    звідки про це знали?

Список характеристик професій:
«зелена»            «солодка»             «волохата»                        «дитяча»
«смішна»           «висока»                «розумна»                         «чоловіча»
«жіноча»            «грошова»             «смілива»                          «говірлива»
«уважна»             «модна»                «напосидюча»                   «технічна»
«спокійна»         «незалежна»         «відповідальна»                 «смачна».

Гра-руханка «Мокрий собака» (5 хв.)
Мета: активізувати учасників, зняти внутрішню напругу.
Тренер пропонує учасникам утворити коло й уявити: «Ви – мокрий собака, який вийшов із води. Зараз струсіть воду із голови, тепер із правої лапи, з лівої. Тепер струсіть воду із задніх лап, з усього тіла».

Вправа «Гра в лотерею» (15 хв.)
 (або вправа «Чорний ящик»)
Мета: пояснити наслідки неправильного вибору професії; зрозуміти необхідність активних дій по вибору професії.
Матеріали: картки (порожні і заповнені), ручки.
Інструкція учасникам:
Вам необхідно на чистих картках написати професію, або вид діяльності, якими ви бажали займатися протягом життя. Потім ми перемішаємо всі картки кожен учасник обире лише 1 картку (як у лотереї).
Тренер заготовляє картки з назвами робітничих професій (10-12 шт.) і додає їх до загальної кількості карток.
Обговорення:
Тренер просить піднятися тих, хто отримав картку зі своєю професією (записав на картці). Як правило, таких учасників небагато (1-2 особи), а можливо, що таких людей взагалі не буде.
Можна підрахувати відсоток тих, кому пощастило у виборі, кому доля подарувала щасливий випадок.
Можна розповісти, що трапиться з їх життям, якщо доля «подарує» їм ці професії, які отримали.
Рефлексія:
1.    Що було важко? Що відчували під час проведення вправи?
2.    Що відчували, коли витягнули картку з іншою професією.
Підсумок: В даному випадку ми можемо зробити висновок: «На долю надійся, але й сам не сиди». Потрібно більш свідомо підходити до вибору професії. Правильний вибір дозволить повністю реалізувати потенціал людини, уникнути тих розчарувань і невпевненості в собі та в своєму майбутньому. Для того, щоб вибір був правильним, потрібно враховувати формулу вибору професії.


Вправа «Формула вибору професії» (10 хв.)
Мета: визначити основні складові формули вибору професії
Матеріали: плакат-схема «Формула вибору професії»
Кожна людина хоча б раз в житті обирає собі професію. Для прийняття правильного рішення при виборі професії необхідно враховувати ряд факторів – власні побажання, психологічні особливості та можливості, не слід забувати й про потреби ринку праці.
Обираючи професію слід відповісти не лише на запитання «Чого я хочу» і «Що я можу?», але й «Що потрібно іншим?». Правильний вибір професії - не тільки особиста справа, тому необхідно враховувати потреби ринку праці. вірогідність працевлаштування за обраною професією ХОЧУ – бажання, цілі, інтереси, домагання. МОЖУ – простір здібностей, талантів, стан здоров’я. ТРЕБА – запити ринку праці, соціально-економічні проблеми регіону, розвиток економіки суспільства. Розкриємо коротко суть цих компонентів:
I.                «Хочу» – намагання особистості, тобто твої інтереси, нахили, мотиви, плани, професійні наміри. Це те заняття, яке ти робиш з інтересом, з бажанням, за власною ініціативою (як у школі, так і в позаурочний час). Якщо вибрана справа подобається, то ти охоче будеш працювати, підвищувати свою кваліфікацію, користуватися авторитетом, і в результаті, більше зароблятимеш.
II.            «Можу» – можливості особистості, тобто твій стан здоров’я, наявний досвід (знання, вміння, навички), психофізіологічні якості, здібності до різних видів діяльності. Наприклад, в якихось справах ти більш успішний, довго можеш займатися цією справою не втомлюючись, а в інших, навпаки, швидко починаєш нервувати, сердитись, у тебе нічого не виходить.
III.       «Треба» – потреби суспільства, тобто твої уявлення про обов’язок, моральні установки, ціннісні орієнтації, знання світу професій і про перспективні спеціальності, які користуються попитом на ринку праці, і вірогідність працевлаштування за обраною професією. Тому вибираючи професію потрібно узгодити свій вибір з потребами суспільства в кадрах.








ХОЧУ – бажання, цілі, інтереси, домагання.
МОЖУ – простір здібностей, талантів, стан здоров’я.
ТРЕБА – запити ринку праці, соціально-економічні проблеми  регіону, розвиток економіки суспільства.


Обговорення:
-        Встановити, які наслідки будуть при вилучені однієї із складових формули.

Вправа «Рейтинг помилок» (15 хв.)
Мета: аналіз помилок при виборі професії, знаходження засобів захисту від помилок.
Матеріали – аркуші паперу.
1. Учасники об’єднуються у 3 групи, обговорюють можливі помилки при виборі професії і обирають 3 найголовніші.
2. Кожна група презентує свої «помилки».
    ( 1. - ....2. -...3. - ... і т.д.)
3.  Проаналізувати, які помилки отримали більшу кількість виборів і дати  відповідь  на запитання:
-              Що потрібно робити, щоб запобігти цієї помилки?
4.  Після візуалізації рейтингу помилок проводиться “мозковий штурм” по       знаходженню засобів захисту від помилок, послідовно переходячи від однієї помилки до іншої (достатньо обговорити 3-4 “самі рейтингові”  помилки).
Інформаційний блок «Престижність робітничої професії» (15 хв.)

Мета: оцінити рівень поінформованості учасників з теми, розширити знання учнів про світ професій, популяризувати робітничі професії.

На сучасному етапі найбільш затребуваними професіями саме робітничі……
Фото відомих людей, вихідців профтехосвіти; розповідь про їхні успіхи, досягнення….
Як змінилися процеси виконання робіт…
Пропонуємо вам подивитися фрагменти відеороликів про міжнародний рух

Підведення підсумків
-        Чи виправдалися Ваші очікування?
-        Що «берете» з собою?
-        Які пропозиції щодо удосконалення проведення тренінгів профорієнтаційного спрямування у майбутньому?












Додаткові вправи

Вправи на знайомство
Чарівна коробочка (5 хв.)
Мета: познайомити учасників один з одним, позитивно налаштувати на участь у тренінгу.
Тренер передає по колу скриньку з дзеркалом. Кожен учасник заглядає в скриньку і каже хорошу річ про людину, яку бачить всередині, не відкриваючі групі секрету, хто там.
Коли учасники заглядають у коробку, то відповідно бачать там свої зображення і кажуть щось хороше про себе.

Вправи-руханки

Мета: зняття втоми, створення гарного настрою.

Вправа-руханка «Як живеш?» (2 хв.)
-        Як живеш? (Ось так)
-        А пливеш? (Ось так)
-        А біжиш? (Ось так)
-        Вдалену глядиш? (Ось так)
-        Чекаєш обід? (Ось так)
-        Махаєш вслід? (Ось так)
-        Вночі спиш? (Ось так)
-        А на місце сідаєш? (Ось так)


Вправа-руханка «Готуємо піцу» (5 хв.)
Стаємо в коло, всі повертаємось направо (наліво) і починаємо готувати піцу. Дечко – це спина кожного учасника. Викладаємо тісто, розрівнюємо його, кидаємо ковбасу, м'ясо, грибочки (все супроводжуємо рухами по спині). А тепер все прибираємо з тіста, тому що забули намастити його кетчупом. І знову викладаємо всі компоненти на тісто. І, на останок, ставимо піцу у духовку (торкаємося учасника двома руками по плечам…)

Руханка «Полювання на лева» (5 хв)
Учасники стають у коло один за одним. Ведучий промовляє слова, які супроводжуються певними рухами, а учасники повторюють за ним:
-         Ми йдемо полювати на лева. (Впевнений хід по колу)
-         На боїмося ми нічого! (Відображаємо рухами)
-         Ой, а це що?
-         Болото! Чав! Чав! Чав! (Обережний хід, високо піднімаючи коліна)
-         Ой, а це що?
-         Море! Буль! Буль! Буль! (Плавальні рухи)
-         Ой, а це що?
-         Поле! Топ! Топ! Топ! (Тупотіння ногами)
-         Ой, а це що?
-         Це дорога навпростець! (Впевнений хід)
-         Ой, а це хто? Такий великий! (Показуємо) Такий пухнастий! (Немов погладжуємо)
-         Ой, та це ж лев! (Показуємо, як злякалися)
-         Побігли додому! Через поле! Топ! Топ! Топ!
-         Через море! Буль! Буль! Буль!
-         Через болото! Чав! Чав! Чав!
-         Прибігли додому! Сховалися! (Присіли)
-         Які ми молодці! (Погладжуємо себе по голові)
-         Які ми хоробрі! (Легенько стукаємо кулачком по грудях)
-         Ми нічого не боїмося! (Заперечливо похитуємо вказівним пальчиком)

Вправи основної частини тренінгу

Гра «Чорний ящик» (10 хв.)
Обладнання: три великих коробки зпредметами (на вибір).
Вибираються три учасники, яким пропонується обрати один із трьох ящиків. Учням можуть підказувати, який із ящиків обрати, але ніхто не знає, що в них. Коли добровольці зроблять свій вибір, починається обговорення:
- Чому ви обрали саме цей ящик?
- Що ви відчували, коли відкрили ящик?
- Чого вам не вистачало для прийняття правильного рішення?

Висновок: вибір професії – не гра в лотерею. Для прийняття рішення потрібно мати достатню кількість інформації, але ви її не мали. Тому ви робили свій вибір, керуючись тільки власною інтуїцією та порадами оточуючих. В майбутньому намагайтеся розраховувати на власні знання, досвід, інтереси, бажання та можливості батьків.



Немає коментарів:

Дописати коментар

Соціально незахищені діти. Як допомогти в умовах карантину

Із початку року в Україні збільшилася кількість дітей, які опинилися в складних життєвих обставинах. Соціальні працівники і правоохоронці...