Роль психолога в НУШ
Практичний психолог закладу та/або установи освіти здійснює:
психологічне забезпечення освітнього процесу; психологічний супровід
психічного, розумового, соціального і фізичного розвитку здобувачів освіти;
психологічну діагностику та аналіз динаміки психічного, розумового і
соціального розвитку здобувачів освіти; психологічний супровід адаптації до
умов освітнього процесу; реалізацію розвивальних, профілактичних,
просвітницьких, корекційних програм з урахуванням індивідуальних, гендерних,
вікових особливостей здобувачів освіти; консультативну допомогу всім учасникам
освітнього процесу з питань навчання, виховання здобувачів освіти,
особистісного та професійного розвитку тощо; роботу з постраждалими від
насильства дітьми тощ
Практичний
психолог закладу та/або установи освіти бере участь в: освітній діяльності,
спрямованій на забезпечення всебічного розвитку здобувачів освіти як
особистості та найвищої цінності суспільства, їх талантів, інтелектуальних,
творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної
самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні
до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь
іншим людям і суспільству; роботi педагогічної ради, психолого-педагогічних консиліумів, семiнарiв і засiдань методичних
об’єднань; розробці та впровадженні розвивальних, корекційних програм, посiбників, методичних рекомендацiй, планів освітньої дiяльностi з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових
особливостей здобувачів освіти, а також для осіб, які перебувають на
індивідуальній та інклюзивній формі навчання. 15. Практичний психолог закладу
та/або установи освіти сприяє: формуванню у здобувачів освіти відповідальної та
безпечної поведінки в ситуаціях ризику, навичок здорового способу життя,
збереження репродуктивного здоров’я, готовності до самореалізації; профільному
та професійному самовизначенню здобувачів освіти, формуванню життєвої
компетентності; формуванню соціально-комунікативної компетентності обдарованих
дітей; попередженню та профілактиці професійного вигорання педагогічних
працівників; формуванню психологічної готовності учасників освітнього процесу
до взаємодії в інклюзивному середовищі з дитиною з особливими освітніми
потребами; формуванню психологічної культури учасників освітнього процесу;
попередженню будь-яких видів і форм насильства та конфліктів серед здобувачів
освіти; формуванню небайдужого ставлення здобувачів освіти до постраждалих
дітей, усвідомлення необхідності невідкладного інформування педагогів про
випадки домашнього насильства і конфліктів серед здобувачів освіти, що стали їм
відомі. 16. Соціальний педагог закладу та/або установи освіти здійснює:
соціально-педагогічний супровід здобувачів освіти, колективу та мікрогруп,
осіб, які потребують піклування чи перебувають у складних життєвих обставинах;
просвітницьку та профілактичну роботу серед учасників освітнього процесу з
питань запобігання та протидії домашньому насильству, у тому 7 числі стосовно
дітей та за участю дітей, злочинності, алкоголізму, наркоманії тощо; вивчення
та аналіз соціальних умов розвитку здобувачів освіти, мікроколективу (класу чи
групи), шкільного, студентського колективу в цілому, молодіжних і дитячих
громадських організацій. 17. Соціальний педагог закладу та/або установи освіти
бере участь у: роботi
педагогічної ради, психолого-педагогічних консиліумів, семiнарiв і засiдань методичних
об’єднань; плануванні і реалізації завдань соціалізації здобувачів освіти,
адаптації їх у новому колективі і соціальному середовищі; наданні допомоги
дітям і сім’ям, що перебувають у складних життєвих обставинах або потребують
посиленої педагогічної уваги чи мають особливі освітні потреби, в тому числі
постраждалим від насильства та військових конфліктів. 18. Соціальний педагог
закладу та/або установи освіти, сприяє: взаємодії закладів освіти, сім’ї і
суспільства у вихованні здобувачів освіти, їх адаптації до умов соціального
середовища, забезпечує консультативну допомогу батькам (законним
представникам); захисту прав здобувачів освіти від будь-яких видів і форм
насильства, представляє їхні інтереси у правоохоронних і судових органах тощо;
формуванню у здобувачів освіти відповідальної поведінки, культури здорового
способу життя, збереження репродуктивного здоров’я; попередженню конфліктних
ситуацій, що виникають під час освітнього процесу, запобіганню та протидії
домашньому насильству.
Функції
психологічної служби: діагностично-прогностична – психолого-педагогічне
вивчення чинників становлення особистості, її індивідуального розвитку;
організаційно-методична – визначення стратегії, мети, завдань, планування
діяльності психологічної служби та координація взаємодії учасників освітнього
процесу; корекційно-розвиткова – система впливів, спрямованих на подолання
визначених проблем, труднощів, шкідливих звичок, негативних емоційних станів
тощо у здобувачів освіти; здійснення психолого-педагогічних заходів з метою
усунення відхилень у психофізичному та інтелектуальному розвитку і поведінці,
подолання різних форм девіантної поведінки; сприяння розвитку освітніх,
інтелектуальних, загальних, спеціальних та соціальних здібностей, формування
мотивації до освітньої діяльності у здобувачів освіти; надання 9
психолого-педагогічної допомоги здобувачам освіти з метою адаптації до умов
навчання і життєдіяльності; консультативна – допомога у вирішенні проблем щодо
розвитку, виховання, навчання та формування психологічної і соціальної
компетентності учасників освітнього процесу; просвітницько-профілактична –
поширення психологічних знань, виявлення фактів порушення прав дитини, вжиття
заходів щодо подолання негативних чинників, які впливають на життєзабезпечення
дитини, її моральний та соціальний розвиток, профілактика та попередження
негативних впливів; соціально-захисна – здійснення соціально-педагогічного
супроводу учасників освітнього процесу, які опинилися у складних життєвих
обставинах, перебувають у кризових ситуаціях (постраждали від соціальних,
техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення,
зазнали насильства тощо); захист конституційних прав і статусу, законних
інтересів здобувачів освіти.
Напрями
діяльності працівників психологічної служби: діагностика – виявлення причин
труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку, соціально-психологічній
адаптації; вивчення та визначення індивідуальних особливостей динаміки розвитку
особистості, потенційних можливостей в освітньому процесі, професійному
самовизначенні; профілактика – своєчасне попередження відхилень у розвитку та
становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним
ситуаціям в освітньому процесі; корекція – усунення виявлених труднощів
соціально-психічного розвитку здобувачів освіти, зниження ризиків проблем
адаптації до освітнього середовища, схильності до залежностей та правопорушень,
різних форм девіантної поведінки; навчальна діяльність – форма активного
співробітництва, направлена на удосконалення, розвиток, формування особистості;
консультування – багатофункціональний вид індивідуальної та групової роботи,
спрямований на вирішення запитів, з якими звертаються учасники освітнього
процесу; зв’язки з громадськістю – діяльність, спрямована на досягнення
взаєморозуміння, співпрацю між окремими особами, колективами, соціальними
групами, організаціями, державними органами управління; просвіта – формування
психологічної та соціальної компетентності учасників освітнього процесу.
Практичний
психолог та соціальний педагог здійснюють діяльність 10 як у закладі освіти
(психологічна просвіта, діагностична, консультативна, освітня діяльність,
обробка результатів досліджень тощо), так і за його межами (підготовка до
проведення заходів, оформлення робочої документації, планування, звітність,
робота у навчально-методичних та наукових центрах, громадських організаціях
тощо)
Працівник
психологічної служби зобов’язаний: знати чинне законодавство щодо діяльності
психологічної служби у системі освіти та інші нормативно-правові акти,
пов’язані з його діяльністю; будувати свою діяльність на основі
доброзичливості, довіри, у тісній співпраці з усіма учасниками освітнього
процесу; застосовувати у роботі психологічний і соціологічний інструментарій,
рекомендований для використання; бути компетентним і постійно збагачувати
знання у межах своєї компетенції; надавати психологічну допомогу за запитами
учасників освітнього процесу; уникати будь-яких неофіційних взаємин з
учасниками освітнього процесу; інформувати учасників освітнього процесу про
результати проведених психологічних обстежень, їх значення і можливості
подальшого використання (за винятком особистої інформації), про свою діяльність
на основі об’єктивних і точних даних таким чином, щоб не зашкодити професії;
здійснювати індивідуальну діагностику, корекцію за запитом учасників освітнього
процесу, отримавши письмову згоду батьків (законних представників). Зазначена
згода може бути відкликана у будь-який момент; виконувати функції та надавати
оцінювальні судження щодо учасників освітнього процесу, зокрема щодо їх
поведінки, особистих рис, відповідності соціальним нормам, з неупередженістю;
використовувати науково обґрунтовані методи і технології професійної
діяльності; поважати професійну компетентність своїх колег та представників
суміжних професій; популяризувати соціально-психологічні знання; поважати
гідність здобувачів освіти; виконувати свої посадові обов’язки в межах своїх
повноважень; нести особисту відповідальність за результати і наслідки своєї
професійної діяльності; пропагувати здоровий спосіб життя, підвищувати рівень
психологічних знань педагогічних працівників і батьків (законних
представників); 11 постійно підвищувати свій професійний рівень; знати вимоги
державних стандартів щодо забезпечення освітнього процесу, основні напрями і
перспективи розвитку освіти, психологопедагогічної науки. 8. Працівник
психологічної служби має право: визначати різні види робіт з огляду на потреби
закладу, установи; планувати діяльність відповідно до рекомендацій методичних
установ психологічної служби; ознайомлюватися з документами, скаргами, що
містять оцінювання його роботи, надавати щодо них роз’яснення; захищати
професійну честь і гідність; здійснювати індивідуальну освітню (наукову,
творчу, мистецьку тощо) діяльність за межами закладу освіти; отримувати
методичну допомогу, в тому числі й супервізію та інтервізію, підвищувати
кваліфікацію, здійснювати перепідготовку; вільно обирати освітні програми,
форми навчання, заклади освіти, установи і організації, інших суб’єктів
освітньої діяльності, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку
працівників психологічної служби; відмовитись від виконання розпоряджень
керівника (директора) в тих випадках, коли вони суперечать професійно-етичним
принципам, та виконання діяльності, не передбаченої трудовим договором,
посадовими обов’язками та планом роботи
Положення про психологічну службу у системі освіти України
Немає коментарів:
Дописати коментар